שנייה קלה לפני שכל הטררם מסתיים, וזוכי האוסקר לשנת 2022 מוכרזים סופית, הנה מחשבות מהירות על שלושה מהשמות הגדולים של הטקס הלילה:
--------------------------------------------------------------------
"בלפאסט" ("Belfast"):
למרות גוף העבודה המגוון והעצום שלו - 22 סרטים בטיפה יותר מ-30 שנה, מאימה עד סרטי מארוול – ויכולותו המעולות כשחקן, קנת' בראנה לא נחשב בעיני רבים לבמאי ייחודי במיוחד או פרופילי. דווקא סרטו האישי ביותר, שמשמש כמעין חצי-אוטוביוגרפיה, שינה את דעת קהל חובבי הקולנוע – והקהל הרחב ככלל – אליו.
"בלפאסט" ("Belfast"), שגרר אחריו באזז כבר מסיבוב הפסטיבלים שלו בספטמבר האחרון, מספר את סיפורו של באדי (ג'וד היל), ילד אירי-פרוטנסטי בן 9 שמתגורר עם אביו (ג'יימי דורנאן), אמו (קטריונה באלף, "זרה"), אחיו (לואיס מקאסקי), סבו (קיארן הינדס) וסבתו (ג'ודי דנץ') בבלפאסט של 1969. בעוד באדי מתעניין בעיקר בללכת שוב לקולנוע בשביל לראות את "צ'יטי צ'יטי בנג בנג" ולהרשים את הילדה החמודה מהכיתה, סביבו מתחוללות מהומות אלימות בין הפרוטסנטים לקתולים, כאלו שגורמות למשפחה לחשוב שוב על הקשר הבלתי נפרד שלה לעיר האהובה.
בראנה מעצב את "בלפאסט" בשחור-לבן ציורי, נופים יפים ורגעים קטנים מזיכרונו המעומעם, אבל מה שאולי יתפס – ונתפס – כטיפול קלישאתי בבעיה אמיתית או "'רומא' לעניים", אומר הרבה יותר על החוויות הילדות שלנו אם מסתכלים טיפה יותר לעומק. באמצעות רפרנסים למערבונים קלאסיים ("בצהרי היום" - בייחוד שיר הפתיחה הנודע - ו-"האיש שירה בליברטי ואלנס"), שימוש בשיריו הנוגים של ואן מוריסון המקומי (שמאז נהיה בצדק פרסונה נון-גרטה בציבור, לאחר התבטאויותיו המופגנות כנגד חיסוני הקורונה) וההבנה מתי ראוי להשתמש בשחור-לבן ומתי בצבע (כך, הבמה - בין אם התיאטרון או מסך הקולנוע - בוהקים מאור, משל היו השמש בחיינו), בראנה מציג לנו איך לא מעט מהילדות שלנו נתפסת לנו בזמן אמת – אבל גם במבט לאחור – כחלום עם טיפה ריאליזם, בצורה שמגוננת עלינו מהכאוס בחוץ אבל לא מבודדת אותנו לגמרי. תוסיפו לכך הופעות מצוינות מצד באלף (שהאקדמיה עשתה טעות חמורה שלא העמידה אותה השנה לפרס), דורנאן, דנץ', הינדס וכמובן היל ותקבלו ספק דרמה משפחתית קטנה, ספק סרט פנטזיה שבאמת קרה - וסרט מקסים ככלל.
-----------------------------------------------------------------------
"סמטת הסיוטים" ("Nightmare Alley"):
תור הזהב של סרטי הפילם-נואר בשנות ה-40 וה-50 הביא לעולם כמה מהיצירות החשובות והטובות ביותר שראה מסך הקולנוע – "הנץ ממלטה", "ביטוח חיים כפול", "שדרות סאנסט", "ליל הצייד" וכו'... עיבוד פילם נואר לספר מאת וויליאם לינדזי גרשם, "סמטת הסיוטים" ("Nightmare Alley"), שנכשל בזמן אמת (1947) ונשכח קצת מדפי ההיסטוריה, הוא דווקא דוגמה לסיפור מהז'אנר שהיה אמנם טבוע מאוד בו אך במקביל מאוד חריג בנוף – ללא סיפור בלשי, עם אלמנטים פנטסטיים וכו'. בדיוק בגלל זה, נדמה שהסיפור נתפר לבמאי שמגשר בין שתי הקצוות הללו – המתחוכם והריאליסטי מול האפל והקסום. כך נולד העיבוד של גיירמו דל טורו לספר, שמגיע חמש שנים אחרי סרטו האחרון והזוכה הגדול של האוסקר באותה השנה, "צורת המים". ובאותה הצורה ש-"צורת המים" ניסה לחשוף אמת נסתרת של יחס החברה האמריקאית אל זרים, "סמטת הסיוטים" חושף אמת אחרת – מטרידה למדי - בהעמדת הפנים האמריקאית.
סרטו של דל-טורו עוקב אחר סטן קרלייל (בראדלי קופר), אדם מסתורי שבורח מעבר מפוקפק ומוצא עבודה בקרקס נודד, כעוזר למופע של מתקשרת (טוני קולט) ובעלה החולה (דיויד סטראתיירן). קרלייל לומד מהקוסם הגוסס את רזי המקצוע וממנהל הקרקס (ווילם דפו - the man can do no wrong) את פחדיו האמיתיים של אמריקאי ממוצע, ונוסע לפתח קריירה חדשה ועצמאית – יחד עם אשתו הטרייה (רוני מארה) - כמתקשר מבוקש של העשירון העליון. כשפסיכולוגית מומחית (קייט בלאנשט בתפקיד קייט בלאנשט) עם סוד גדול נכנסת לחייו של קרלייל דרך אחת מהופעותיו, וההזדמנות המפתה ביותר שקיבל עד כה מגיעה אליו בצורת איש עסקים רב כח ומפוקפק (ריצ'רד ג'נקינס), קרלייל לומד שלא הכל כפי שהוא נראה.
עם אהבה גדולה לז'אנר הנודע, דל טורו מעצב את סרטו במשחקי אורות וצל מתמשכים, דמויות רדופות ע"י החלטותיהן השגויות ותמונת מראה לחברה שיצרה אותה, אך מכניס טאץ' אישי מובחן ורצוי – אלמנטים של מותחן על סף האימה, תפאורה גדולה מהחיים (בין אם מדובר בתינוק חד-עין שרואה את נפש האדם או בניין רב-קומות בעיצוב ארט-דקו) וחקר השיגעון, אליו בסופו של דבר כולנו מתפתים לגשת. ועדיין, אלו לא רק הדברים האלו שהופכים את "סמטת הסיוטים" לסרט נואר מוצלח, אלא יד האמן שבה דל טורו לא רק מביים שחקנים – בראשם בראדלי קופר, שמביא למסך את אחת מההופעות הטובות ביותר שהראה בקריירה הארוכה שלו (לצד "ליקריץ פיצה" כמובן) – אלא מעצב את דמויותיו, שנעות מתוך חרדה מתמדת, בדידות ואינטרסנטיות – תחושות שכולנו חשנו בשנתיים האחרונות. במילים אחרות, סרט הנואר לתקופת הקורונה הוא לא רק מה שחשבנו שנאהב, אלא גם מה שהצטרכנו – "מטריד, אבל מעורר מתח והנאה באותו הזמן. זה מה שאמנות אמיתית מסוגלת לעשות", אמר מעריץ לא-נודע של דל טורו בשם מרטין סקורסזה, שלקח טור שלם ב-"לוס אנג'לס טיימס" כדי לעודד את הקהל האמריקאי לצאת ולראות את "סמטת הסיוטים" בהקדם האפשרי (הסרט חל מפלה קשה בקופות) – לי נותר רק להסכים.
-------------------------------------------------------------------
"הנהגת של מר יוסוקה" ("Drive My Car"):
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה