יום שלישי, 21 בספטמבר 2021

פרסי האמי 2021 - מוכר ומעט מנוכר

 

בין אם מדובר בשירה בציבור לצלילי "Just a Friend" של ביז מארקי המנוח, קבוצת תמיכה לשחקנים נטולי אמי (ג'ייסון אלכסנדר, זואי דשנל…), סת' רוגן מסורק (!) ומתלונן על האולם המלא, ועצם העובדה שהאולם בלוס אנג'לס התמלא עד אפס מקום (600 אורחים) - כמעט כל דבר בהתנהלות טקס פרסי האמי ה-73 היה שונה לחלוטין מהטקס הוירטואלי והמעט מנוכר מהשנה שעברה. מה עוד השתנה? השליטה המוחלטת של HBO מהשנה שעברה הסתיימה, והטוענת לכתר (תרתי משמע) נטפליקס עומדת בגאון בראש טקס זה, עם 44 זכיות אמש. מאחוריה עומדות HBO Max, "אימה" HBO ו-"אפל TV+". מי שלא מצטרפת אליהן לרשימה המכובדת היא "דיסני פלוס", שזכתה למעמד מכובד של 22 מועמדויות (בשנה השנייה בלבד לקיומה) ולמובילות משמעותיות לזכייה - "המנדלוריאן" ו-"וונדה-ויז'ן" וסיימה עם ידיים ריקות. האם זו הבהרה ש-"נטפליקס", שקיומן של רשתות סטרימינג אחרות החלו לערער על שליטתה העולמית, כאן כדי להישאר? Only time will tell.

מלבד קרבות הסטרימינג, טקס פרסי האמי ה-73 היה מלא באנגלופילים: ראשית, הזוכה הגדולה של הערב - עונתה הרביעית של "הכתר" - שלקחה הביתה 11 זכיות, וגרפה - לראשונה בתולדות הטקס - את כל קטגוריות הדרמה המרכזיות (פרס הדרמה הטובה ביותר, ארבעת קטגוריות המשחק - אוליביה קולמן כמלכה אליזבת', ג'וש אוקונר כצ'ארלס, ג'יליאן אנדרסון - בזכייתה הראשונה מזה 24 שנה - כמרגרט תאצ'ר וטוביאס מנזיאס כפיליפ; כתיבה עבור היוצר פיטר מורגן; בימוי, ליהוק, צילום ועריכה). תוסיפו לכך את זכייתה של קלייר פוי בטקס פרסי האמי היצירתיים מוקדם יותר השבוע עבור חזרתה לתפקיד המלכה אליזבת' הצעירה בעונה האחרונה, ואפשר להגיד שהעולם לא מאס בסיפורי המונרכיה. קולמן, שזו זכייתה הראשונה באמי ועונתה האחרונה כמלכה הבריטית, הודתה בעיניים דומעות לאביה המנוח, שנפטר בשנה שעברה, וציינה כי אהבה "כל רגע ואיני יכולה לחכות לראות את העונות הבאות".

"טד לאסו", התוכנית האחרת שמבוססת בבריטניה וראויה לבינג' ממושך, עמדה בציפיות חוזי התוצאות וניצבה מאחורי "הכתר" עם 4 זכיות - הקומדיה הטובה ביותר, פרס השחקן הקומי לג'ייסון סודייקיס (שיצר גם את הסדרה, וזו לא רק זכייתו הראשונה - אלא גם מועמדות ראשונה בכלל - כן, גם אחרי שנים רבות ב-SNL); פרס שחקנית המשנה להאנה וודינגהם (שגברה על פייבוריטית אחרת בשם האנה - האנה איינבינדר המצויינת מ-"האקס") ופרס שחקן המשנה לברט גולדשטיין, שהודה כי קיבל תזכורת מראש לא לקלל אם יזכה. אפרופו "האקס" (שאת מחשבותי עלייה תוכלו לקרוא כאן) - כוכבת הסדרה, ג'ין סמארט, זכתה סוף סוף לכבוד המגיע לה וקיבלה לידיה את פרס השחקנית הראשית הטובה ביותר בקומדיה. סמארט, שזכתה גם לתרועות רמות במשך מספר דקות, הקדישה אף היא את פרסה לקרוב משפחה מנוח - בעלה, שהטקס אמש נערך חצי שנה בדיוק לאחר מותו. השחקנית הודתה לו שעיכב את הקריירה שלו כדי ששלה תוכל לצאת לפועל. "האקס" הנהדרת גרפה בנוסף גם את פרס הכתיבה (לוסיה אניילו, פול דאונס וג'ן סטאסקי) והבימוי (אניילו).



בקטגוריות מיני הסדרה, הפייבוריטית "גמביט המלכה", אמנם זכתה בפרס הגדול וב-10 פרסים נוספים, אך ההפתעה האמיתית הגיעה מצד "הסודות של איסטאון", דרמת המתח המשהלבת של HBO Max. "איסטאון" זכתה בשלושה פרסי המשחק, והביסה מועמדים אידיאליים כמו קת'רין האן עבור תפקידה הזכור ב-"וונדה-ויז'ן" (ומועמדותה הראשונה גם כן לפרס), מיקלה קול עבור "להרוס אותך" (שקיבלה כתף קרה מ-"גלובוס הזהב" מוקדם יותר השנה וקיבלה הערב סוף סוף את פרס הכתיבה - אותו הקדישה לנפגעות תקיפה מינית) ואניה טיילור-ג'וי בעבור "גמביט המלכה". קייט וינסלט זכתה בפרס האמי השני שלה עבור התוכנית בקטגוריית השחקנית הטובה ביותר במיני-סדרה, ושותפיה לתוכנית - ג'וליאן ניקולסון ואוון פיטרס (שכיכב השנה גם ב-"וונדה-ויז'ן" והקדיש את נאומו לוינסלט על כך שהיא… קייט וינסלט) זכו אף הם בקטגוריות המשנה. בקטגוריית השחקן הראשי במיני-סדרה נרשמה הפתעה נוספת, כשיואן מקרגור זכה על תפקידו כמעצב האופנה הידוע בתוכנית של ריאן מרפי ו-"נטפליקס" "הלסטון", שלא זכתה לביקורות מחמיאות במיוחד.

אך לא הכל נוצץ זהב - לא מעט אכזבות נרשמו במהלך הערב: למרות הייצוג המשמעותי למיעוטים במועמדויות, כמעט ולא נרשמו זכיות משמעותיות לשחקנים מקבוצות אלו בכלל - "ארץ לאבקראפט", תוכניתה של HBO שעמדה ראש בראש מול "הכתר" בקטגוריית הדרמה, יצאה בידיים ריקות ושמה חותם עצוב על התוכנית שבוטלה ע"י הרשת; מ. ג'יי רודריגז, השחקנית הטרנסית הראשונה שמועמדת בקטגוריות המשחק, הפסידה את ההזדמנות לעשות היסטוריה עבור תפקידה בתוכנית "פוזה" (FX) כשהפסידה לאוליביה קולמן. אכזבה נוספת נרשמה כשכוכב "הסמויה" מייקל קיי. וויליאמס, שנפטר בטרם עת לפני שבועות אחדים בלבד, הפסיד את מועמדותו האחרונה בהחלט עבור "ארץ לאבקראפט" לטוביאס מנזיאס בקטגוריית שחקן המשנה הטוב ביותר (מנזיאס, שלא נכח באירוע, ניצל את הבמה מאוחר יותר בטוויטר והקדיש את הפרס לוויליאמס). השחקנית קרי וושינגטון, שהנחתה את הפרס, ניצלה את ההזדמנות לספוד לחברה המנוח וציינה כי היא בטוחה שהוא נוכח איתה בחדר "כי הוא לא היה מחמיץ את ההזדמנות. הצטיינותך ואומנותך ימשיכו להתקיים". כאמור, האכזבות לא הגיעו רק מכיוון ייצוג, אלא גם מכיוון החברות - "דיסני פלוס", שהצליחה להגיע למספר עצום של משתמשים ברחבי העולם רק לאחר שנה מהקמתה, תלתה תקוות רבות בעונתה השנייה של "המנדלוריאן" והמיני-סדרה מבית מארוול "וונדה-ויז'ן" - שתיהן הלכו הביתה באכזבה. האם מדובר בהתנגדות המוכרת של האקדמיה לטלוויזיה לתוצרי מד"ב/גיבורי על, או האם כמו "אחותה הגדולה" האקדמיה לקולנוע, גם היא תוכל לעשות את המאמץ ולקבל לחיקה גם ז'אנרים מעט שונים מקומדיה ודרמה. המבחן יקרה בטקס הבא - בו תוכניות מד"ב מעולות כדוגמת "לוקי" ו- "What if...?" יהיו כשירות להשתתף בבחירה. גם מצידו של עוד מאוכזב "אמי" ותיק נרשמה עוד אכזבה לאוסף - הקומיקאי קונאן או'ברייאן, שסיים לפני מספר חודשים את תוכנית הלייט-נייט שלו לאחר ריצה של קרוב ל-30 שנה ו-3 גלגולים שונים, נאלץ לראות את הפרס שלו שוב חומק מבעד לידיו, כשג'ון אוליבר זכה פעם נוספת בקטגוריית ה-"וריאטי" עבור תוכניתו ב-HBO "השבוע שעבר עם ג'ון אוליבר". למזלינו, שני הקומיקאים הותיקים יודעים מה חשוב בחיים ולקחו את העניין לא רק בקלות, אלא גם בעוקצנות: אוליבר (שזכה עם תסריטאי התוכנית גם בפרס הכתיבה לטוק-שואו) החל בהקדשה לאדם דרייבר ( "הוא יודע מה הוא עשה, והוא יודע מה אנחנו רוצים שהוא יעשה" - בהמשך לבדיחה המתמשכת על האובססיה של המנחה לשחקן המצודד) ולאחר מכן לקח את הזמן להיפרד במילים חמות מקונאן, והמליץ לקהל לצפות במיטב קטעיהם של המנחה הג'ינג'י והבדרן נורם מקדונלד, שהלך לעולמו רק בשבוע שעבר והשאיר מורשת עשירה של הופעות לייט-נייט (גם לורן מייקלס, מפיקה המיתולוגי של "סאטרדיי נייט לייב", הקדיש את נאום הזכייה שלו למקדונלד, שנפטר בגיל 60 בלבד לאחר מאבק ממושך במחלת הסרטן). או'ברייאן מצידו החליט "להטריל" את הטקס, כשרץ לבמה ונשאר עליה כשחברו למקצוע סטיבן קולבר זכה בפרס הספיישל הטוב ביותר על שידורי תוכניתו בליל הבחירות בשנה שעברה. "רוב האנשים מאחוריי ראויים לפרס הזה", עקץ קולבר את או'ברייאן בנאומו. תוסיפו לכך את ההצדעה וקריאות הביניים של הקומיקאי כשדבי אלן זכתה בפרס מפעל החיים, ויש לכם MVP חדש לערב. 


עם זאת, גם היסטוריה נרשמה בטקס - שתי נשים זכו בפרסי הבימוי (הפעם הראשונה שזה קורה גם בתחומים נפרדים - דרמה וקומדיה): ג'סיקה הובס על "הכתר" ולוסיה אנילו על בימוי "האקס"; רו פול זכה בפרס הריאליטי בפעם ה-11 עם "המירוץ לדראג של רו פול" ושבר שיא כאמן שמחזיק בשיא הזכיות לאמן שחור בהיסטוריית הטקס - זאת בנוסף לפרסי האמי היצירתיים, בהם זכה 6 שנים ברציפות בפרס מנחה הריאליטי הטוב ביותר.

לסיכום, טקס פרסי האמי ה-73 לא היה מפתיע במיוחד - הוא כלל זכיות רצופות, "השתלטות" של תוכניות ספציפיות (גם אם כולן איכותיות לכל דבר ולעניין) ולקה בחוסר גיוון. ועם זאת, האווירה החגיגית באולם לא הטעתה - הטלוויזיה כאן כדי להישאר. נתראה בפעם הבאה. 



אין תגובות: