יום שני, 10 בינואר 2022

פרסי "גלובוס הזהב" 2022 - זכיות גדולות באולם ריק


ליל אמש היה שייך ברובו לקומיקאי והשחקן בוב סאגט, שנפטר בפתאומיות בגיל 65 בעודו בסיבוב הופעות בפלורידה. בעוד הוליווד התכנסה ברשתות החברתיות להביע את תנחומיה, מספר מצומצם של אנשים התכנס באותה "עיר הסרטים" כדי לחגוג את עצמם. מדובר כמובן בטקס פרסי "גלובוס הזהב" 2022, ה-79 במספר, שתמיד ידע עליות ומורדות בפופולריות שלו אך מעולם לא ידע שפל שכזה: למלון הילטון בוורלי הילס שבלוס אנג'לס הגיעו כמה אנשי תקשורת ספורים, בעוד המצלמות (ורשת NBC, שאוחזת בזכויות השידור), כתבי השטיח האדום והכוכבים עצמם נשארו בבית. רק שני כוכבי עבר כיבדו את המעמד בנוכחותם – כוכבי "שקרים אמיתיים" ארנולד שוורצנגר וג'יימי לי קרטיס, ששיבחו את היותו של איגוד העיתונאים הזרים (שמחלק את הפרס) ארגון ללא מטרות רווח. 

אז למה "גלובוס הזהב" הפך בין רגע לאירוע שמזכיר יותר את הגרלת ליגת ווינר? התשובה היא לא התפשטות נגיף האומיקרון (למרות שזו כמובן לא סייעה), אלא הסקנדל שהתעורר סביב ארגון העיתונאים בתקופה זו בשנה שעברה. לאחר פרסום התחקיר בעיתון ה-"לוס אנג'לס טיימס" על השחיתויות בארגון, הסכומים המופרזים שמקבלים חבריו (מה שפוגע במעמדו כ-"ארגון ללא מטרות רווח") על השתתפותם בועדות שונות וסירובו להגביר את הייצוג הלא-לבן בו (לפי הדיווח, הארגון לא קיבל לשורותיו עיתונאי/ת לא לבן/ה מאז נשיאתו לשעבר, העיתונאית ההודית מאהר טטנה, שהצטרפה לארגון לפני 20 שנה בדיוק), החלו הגופים הישירים המעורבים בהפקת הטקס להרים גבה לגבי תפקידם בארגון ולמשוך את השתתפותם השנה אחד אחרי השני – קודם היו אלו מעצמות הסטרימינג "אמזון" ו-"נטפליקס", אז "וורנר מדיה" (שבבעלותה חברת "וורנר ברוס", "יוניברסל" ו-"HBO") ולבסוף גוף השידור של הטקס, רשת "NBC", שבדיוק "נזכר" כי התחייב באותו הערב לשדר משחק פוטבול חשוב. לאחר מכן, היו אלה הכוכבים, שהחלו לקרוא להחרמת הטקס ברשתות החברתיות ולהחזיר את פרסיהם לארגון (הבולט מביניהם היה טום קרוז, שהחזיר לאיגוד את שלושת פרסיו – "נולד בארבעה ביולי", "ג'רי מגוויר" ו-"מגנוליה"). לבסוף, איגוד העיתונאים הזרים התקפל בעצמו, הבטיח לקחת את הביקורת ל-"תשומת ליבו" והודיע כי הטקס יערך ללא נוכחות קהל או עיתונאים.

אך מי בכלל המנצחים בסיומו של אותו הערב הלא שגרתי? "כוחו של הכלב", דרמת הגבריות הרעילה המצוינת של ג'יין קמפיון ("הפסנתר"), שזכתה בפרס "אריה הכסף" בפסטיבל ונציה בשנה שעברה, זכתה בפרס הדרמה הטובה ביותר, בפרס הבמאי הטוב ביותר ובפרס שחקן המשנה הטוב ביותרקודי סמית' מקפי), וכך הידקה עוד יותר את אחיזתה בעונת הפרסים הנוכחית. עם זאת, מועמדים חזקים אחרים מהסרט, כדוגמת בנדיקט קאמברבאץ' (השחקן הטוב ביותר) וקירסטן דאנסט (שחקנית המשנה הטובה ביותר) הלכו הביתה בידיים ריקות, בניגוד לתחזיות. המתחרה הגדול ביותר של "כוחו של הכלב", "בלפסט" – סיפור ההתבגרות החצי-אוטוביוגרפי של קנת' בראנה – הלך הביתה עם זכייה אחת, בפרס התסריט (שכתב בראנה עצמו), מתוך 7 מועמדויות. בפרסי המשחק, נרשמו אף עוד הפתעות, ששמורות אולי רק לשיקול הדעת המוזר של "גלובוס הזהב" – כדוגמת זכייתה של ניקול קידמן בפרס השחקנית הטובה ביותר בדרמה על תפקידה כלוסיל בול ב-"הזוג ריקרדו" של ארון סורקין – סרט שזכה לביקורות חלוקות על איכותו וכוונותיו – וגברה על מועמדות חזקות אחרות, כדוגמת אוליביה קולמן ב-"הבת האפלה", קריסטן סטיוארט ב-"ספנסר" וליידי גאגא ב-"בית גוצ'י" (עוד סרט שלא זכה לביקורות אוהדות במיוחד). האם זכייתה המפתיעה של קידמן משנה את מצב התחזיות בעונת הפרסים? לא בהכרח, שכן לעיתים ספורות זכיות המשחק של "גלובוס הזהב" וטקסים אחרים – כדוגמת האוסקר – חופפים לחלוטין – כך, למשל, ניצחה שנה שעברה רוזמונד פייק בפרס השחקנית הקומית הטובה ביותר על תפקידה ב-"אכפת לי" ואילו ג'ודי פוסטר בפרס שחקנית המשנה על "המאוריטני" – שתי הופעות שכלל לא קיבלו אזכור בטקס האוסקר הקודם. 

שאר פרסי המשחק הלכו לרייצ'ל זגלר (פרס השחקנית הטובה ביותר בקומדיה/מחזמר) ואריאנה דבוז (פרס שחקנית המשנה) על "סיפור הפרברים" (לשתיהן הייתה זו המועמדות הראשונה בטקס); וויל סמית' (בזכייתו הראשונה מתוך חמש מועמדויות לאורך הקריירה שלו) בפרס השחקן הראשי בדרמה על תפקידו כאביהן של הטניסאיות ונוס וסרינה וויליאמס ב-"משפחה מנצחת"; ואנדרו גארפילד בפרס השחקן הראשי בקומדיה/מחזמר על תפקידו המעולה ב-"טיק,טיק…בום!" (שהשלים את רצף זכיות מחזות הזמר בקטגוריות המשחק השנה), וכך הוא סוגר שנה מצויינת עבורו (מ-"עיניה של תמי פיי" ועד "ספיידרמן"). עוד זכיות בגזרת הקולנוע היו לעיבוד המדובר להרוקי מוריקמי "הנהגת של מר יוסוקה" (שיגיע אלינו לאקרנים במרץ הקרוב) בקטגוריית הסרט הזר; "אנקנטו" של דיסני ולין מנואל-מירנדה בסרט האנימציה הטוב ביותר; ו-"No Time to Die", שירה של בילי אייליש מסרט הבונד האחרון באותו השם, בפרס השיר הטוב ביותר

ומה בתחום הטלוויזיה? המשפחה העשירה והכוחנית האהובה ביותר על המסך הקטן, משפחת רוי, הגדירה את שליטתה מחדש בענף גם השנה: "יורשים" זכתה בפרס הדרמה הטובה ביותר (בפעם השנייה, אחרי זכייתה בשנה שעברה על עונתה השנייה) על עונתה השלישית, ואילו ג'רמי סטרונג (שמנע מאביו בסדרה, בריאן קוקס, ניצחון שני בפרס) ושרה סנוק זכו בקטגוריות השחקן הטוב ביותר בדרמה ושחקנית המשנה הטובה ביותר (בהתאמה). בפרס השחקנית בדרמה, איגוד העיתונאים התאמץ יותר באלמנט הייצוג והעניק ל-אמ.ג'יי רודריגז, שחקנית טרנסית, את הפרס על תפקידה בתוכנית "פוזה". בגזרת הקומדיה, להיט השנה (לפחות מבחינתי) "האקס" גבר על המתחרה הגדול האחר שלו – "טד לאסו" (שזכה בפרס בטקס האמי האחרון) – וזכה בפרס הגדול, בנוסף לזכייה מוצדקת של כוכבתו ג'ין סמארט בפרס השחקנית הטובה ביותר בקומדיה, ובכך סיים עונת פרסים מוצלחת במיוחד. עם זאת, "טד לאסו" לא הלכה הביתה בידיים ריקות, וגיבורה ג'ייסון סודייקיס זכה בפרס השחקן בקומדיה. בקטגוריות המיני-סדרה - "מחתרת המסילה", הסדרה המדוברת מבית היוצר של זוכה האוסקר בארי ג'נקינס ("אור ירח"), זכתה בפרס הנחשק וגברה על "עוזרת בית" ו-"הסודות של איסטאון". קייט וינסלט זכתה ב-"גלובוס הזהב" החמישי בקריירה שלה על "איסטאון" בקטגוריית השחקנית הטובה ביותר במיני-סדרה, ואילו מייקל קיטון זכה בקטגוריית השחקן הטוב ביותר במיני-סדרה על תפקידו ב-"Dopesick", אודות מגיפת האופיאטים שתוקפת את ארה"ב בשנים האחרונות. כך, גברו השניים על הופעות מעולות של מרגרט קוואלי ("עוזרת בית"), ג'סיקה צ'סטיין (במועמדותה השנייה הערב) ואוסקר אייזיק על "תמונות מחיי נישואין" של חגי לוי, ואליזבת' אולסן ופול בטאני על "וונדה-ויז'ן" (ובזאת מסיימת הסדרה המדוברת מבית "מארוול" את ריצתה בעונת הפרסים ללא פרס אחד בידיה). לסיום, בקטגורית שחקן המשנה נרשמה הפתעה -  או יאנג-סו, כוכב הלהיט של נטפליקס "משחק הדיונון", זכה בפרס והפך לשחקן הקוריאני הראשון שהגיע למעמד זה.

 


לסיכום, "גלובוס הזהב" אמנם שיקף תמונה טובה יותר של מפת המועמדים העונה יותר מכפי שעשה זאת בעבר, אך העובדה שאף אחד לא נכח כדי לראות זאת – או העובדה שלא מעניין רבים מהזוכים (עדיין נותר לתהות מי יאסוף את הפרס שלו) – ככל הנראה משקפת עוד יותר טוב את הוליווד של 2022. באיגוד העיתונאים הזרים מבטיחים לחזור לפורמט הרגיל ב-2023, אך לא ברור אם אפשרות זו אכן תקרה. 


אין תגובות: