יום שבת, 12 בדצמבר 2020

ליל ההכרזות של דיסני: בדרך למונפול?


ליל אמש - 11.12 - כנראה יזכר עוד זמן רב מעכשיו: כאירוע משמח או כנקודת ההשתלטות של "דיסני" על תעשיית הבידור ועוד יותר מכך? רק הזמן יגיד, אבל עשרות ההכרזות של החברה על שלל נציגיה - "מארוול", "לוקאספילם", "פוקס" ועוד - ב-"יום המשקיעים" (חתיכת השקעה) דורשות התייחסות. אז בואו נתחיל:

  • מארוול - הבת האהובה ביותר על אבא דיסני, חברת מארוול, שהביאה למשפחה את ההישגים הפופולריים - ובעיקר הרווחים - ביותר בכל שנות קיומה חוותה שנה קשה. עם דחיות ממקום ממקום וביטול צילומים שהיו אמורים להתחיל במהלכה, "מארוול" סיימה את 2020 ללא פרוייקט אחד שיצא במהלך השנה האזרחית. "יום המשקיעים" מסמן את הנקמה - בין חשיפות הערב: טריילרים חדשים לסדרות הסטרימינג "דיסני פלוס" -"הפלקון וחייל החורף" (שנשען חזק על אווירת האספיונג'), "לוקי" (שנראית כמו ספר מוצלח של ניל גיימן, עם אוון וילסון - בשלב הפיכתו הסופית לסם אליוט) ו-"וונדה-ויז'ן", שכבר ספגה דחייה מדצמבר האחרון וכעת נראית התוצר המבטיח והיצירתי ביותר של החברה - כל הסדרות הנ"ל יעלו במהלך השנה הקרובה; ומה עוד? "Ironheart", סדרה חדשה על ממשיכת דרכו של טוני סטארק כאיירון מן בקומיקס; "?...What if", סדרת אנימציה שתסקור את כל התרחישים האלטרנטיביים לסיפורים המוכרים ביותר של גיבורי הקומיקס; "Ms. Marvel", על קורותיה של גיבורת העל המוסלמית הראשונה, קאמלה חאן (אימאן וליאני הצעירה), שתופיע גם בסרט ההמשך של מושא הערצתה, קפטן מארוול (ברי לארסון); "Armor Wars", שתסקור את ניסיונו של ג'יימס רודס/וור-מאשין למנוע מטכנולוגיית סטארק ליפול לידיים הלא נכונות; "Secret Invasion", עם סמואל ל' ג'קסון כניק פיורי ובן מנדלסון כטאלוס, שתמשיך את קו העלילה שהתחיל ב-"קפטן מארוול" על פלישת הסקרולים; גם ספיישל חג המולד של "שומרי הגלקסיה" וסרטונים קצרים על עלילות גרוט, בהנהגתו של וטרן הפרנצ'ייז ג'יימס גאן, יצטרפו לסדרות שכבר הוכרזו ובפיתוח, כדוגמת "הוקאיי", "Moon Knight", "She-Hulk" ועוד… וכל זה רק בגזרת הסטרימינג. בגזרה הידועה והנושנה של סרטי הקולנוע (או לא קולנוע, אבל לזה נגיע בהמשך…), נחשפנו לשם החדש של סרט ההמשך השלישי בסדרת "אנט-מן והצרעה" - "Ant-Man and the Wasp: Quantumania", שבו יצטרפו לקאסט ג'ונתן מייג'ורס ("הזהב של נורמן", "ארץ לאבקרפט") בתפקיד הנבל התורן, וקת'רין ניוטון ("מאבדים את זה", "Freaky") תיכנס לנעליה של בתו של אנט-מן, קאסי לאנג; כריסטיאן בייל - באטמן האולטימטיבי בעיני רבים - יחצה לעבר קווי האויב מארוול ויגלם את הנבל גור מחסל האלים, בסרט הרביעי מסדרת "ת'ור", "Thor: Love and Thunder", עליו אמון מושיע הסדרה - טאיקה וואיטיטי; ארבעת המופלאים, שחזרו "הביתה" סוף סוף אחרי שנים של ניסיונות כושלים ורימייקים מיותרים בביתם הקודם ב-"פוקס המאה ה-20" (כעת רק "המאה ה-20", כחלק מה-"טיהור" של דיסני), יקבלו את סרטם הראשון תחת מטריית מארוול בקרוב, ועל מלאכת הבימוי יופקד ג'ון ווטס, במאי סרטי "ספיידרמן" של היקום המורחב; ואילו האלמנה השחורה הסובלת שלנו, לא רק נאלצה לראות את עצמה מתה שוב ושוב בסרט המרוויח ביותר של כל הזמנים - "הנוקמים: סוף המשחק" - אלא גם לראות את סרט הסולו של נדחה עד דלא ידע במהלך שנה זו, עד שנדחק ל-7.3.2021. כעת, טוענים ב-"מארוול", התאריך לא ישתנה והסרט יוקרן על המסך הגדול, כלומר - לא תגזר עליו גזרת הסטרימינג. 







  • לוקאספילם - וכעת לגלקסיה רחוקה, רחוקה: כבר יותר משנה ש-"המנדלוריאן" (כעת בעונתה השנייה והמוצלחת, עליה תוכלו לקרוא כאן בבלוג) היא ספינת הדגל היחידה של "דיסני פלוס", ורק שמועות על ניסיונות דומים לסדרות לייב-אקשן בעולם "מלחמת הכוכבים" מקיפות אותה. ליל אמש הפיג סופית את שמועות אלה, והוסיף לחברתה של "המנדלוריאן" לא פחות מ-10 סדרות חדשות מהפרנצ'ייז המצליח: "אשוקה", על אבירת הג'דיי חביבת הקהל אשוקה טאנו, שלאחרונה ערכה את הופעת הבכורה "האמיתית" שלה ב,"המנדלוריאן", בגילומה של רוזריו דוסון. דוסון תגלם את טאנו גם כאן, ויוצרי "מנדו", ג'ון פאברו ודייב פילוני, ישמשו גם כאן ככותבים ומפיקים ראשיים. גם " Rangers of the New Republic" היא סדרה שתופק ותיכתב ע"י הצמד פאברו ופילוני, ותיקח חלק אף היא באותו המיקום הכרונולוגי של "המנדלוריאן"; "Obi-Wan Kenobi", שתבוים ע"י הבמאית דבורה צ'או (שביימה כמה פרקים בעונה הראשונה של "המנדלוריאן"), ותעסוק בג'דיי המזדקן (יואן מקגרגור), ועלילותיו בשנים שלאחר עלייתה של האימפריה, בהובלת חניכו לשעבר וחברו הטוב, אנאקין סקייווקר/דארת' ויידר (היידן כריסטנסן); "אנדור", שתעלה ב-2022 ותספר את סיפורו של קסיאן אנדור (דייגו לונה), גיבור "רוג אחת", בשנים שלפני משימתו האחרונה. אלן טיודיק ("פיירפליי", "מואנה" ועוד פרוייקטים רבים וטובים…) ישוב לתפקידו כאנדרואיד האובדני K-2SO, ואליו יצטרפו שחקנים חדשים כדוגמת סטאלן סקארסגארד ופיונה שואו ("להרוג את איב"). על מלאכת היצירה יופקד ג'ארד בוש, במאי ותסריטאי "זוטופרוליס" ו-"מואנה"; ג'סטין סימייאן (יוצר "Dear White People") ולסלי הדלנד (יוצרת שותפה של "בובה רוסית") יקבלו כל אחד (בהתאמה) סדרת לייב-אקשן משלהם ביקום המתרחב - "Lando", על אודות המבריח האינטר-גלקטי האהוב עלינו, ו-"The Acolyte", על ימיה האחרונים של תקופת הרפובליקה הגבוהה; "The Bad Batch", "Star Wars: Visions" ו- "A Droid Story" - שלוש סדרות אנימציה חדשות שיצטרפו למיתולוגיה הותיקה של הפרנצ'ייז בתחום. ובכל הנוגע למיקומה הטבעי של הסדרה - על המסך הגדול, פטי ג'נקינס ("מונסטר", סרטי "וונדר וומן") - ככל הנראה הבמאית לעת מצוא של העשור האחרון - חשפה בסרטון קצת קיטשי ואייטיז-י נורא כי היא עתידה לביים סרט שילווה את סיפור ייסודה של טייסת נועזת בכוחות המורדים, הנקרא "Rogue Squadron" ויעלה לאקרנים ב-23.12.2023... ככל הנראה יש חיים לסדרה המזדקנת גם אחרי טאטוא האבק על סיפורם החרוש של בני משפחת סקייווקר. אך "לוקאספילם" לא עוסקת רק בחייזרים וחרבות אור, אלא תציג לעולם גם: "ווילו והנסיכה", סדרה שתחזור לאותו סרט מעט נשכח של הבמאי רון הווארד משנות ה-80, כאשר הפעם ג'ון צ'ו ("Crazy Rich Asians") יביים את הפיילוט ו-ווריק דיוויס, גיבור הסרט המקורי, יחזור לתפקידו האייקוני; אינדיאנה ג'ונס יחזור בפעם החמישית (!)- אולי עם מקל הליכה - לאקשן תחת עינו הפוקחת של ג'יימס מנגולד ("לוגאן-וולברין", "פורד נגד פרארי") וריק פאמוייאה (סלח לי אם אני טובח בשמך), שביים לא מעט מהפרקים הטובים ב-"המנדלוריאן" עבור האולפן, יביים עיבוד לספרו של טומי אדיימי, "Children of Blood & Bone"




  • פיקסאר - ביצי הזהב של דיסני, חברת האנימציה האיכותית "פיקסאר", ספגה אף היא מפלה השנה - סרטה הראשון, "קדימה" ("Onward") יצא לאקרנים זמן מועט לפני סגירתם - נכון לכרגע, לצמיתות - ואז אוחסן במעמקי ה-VOD והסטרימינג, ואילו סרטה השני לשנה, "Soul", סבל ממחלת הדחיינות המדבקת ולבסוף יקבל תאריך עלייה בלעדי ב-"דיסני פלוס" - 25.12. אמנם הסטודיו נחל מפלה כלכלית, אך לא איכותית - שתי יצירותיו עומדות בחזית האנימציה השנה, ואף בחזית סרטי השנה, ונכון לליל המשקיעים, אין לפיקסאר נכונות לעצור. שני סרטים חדשים בפיתוח נחשפו אתמול: "Lightyear", שבמבט ראשון נראה כמו עוד צעד לחלוב את פרת "צעצוע של סיפור" (כפי שאפילו ציין מנהל האולפן והבמאי המוכשר פיט דוקטר בתצוגה), אך בפועל מדובר בצעד של פיקסאר לעולמות ה-"Meta" - הסרט יהווה את אותו "סרט אבוד" שעל בסיסו מתקיים הצעצוע האהוב על כולנו באז שנות-אור, וכריס אוונס (שכבר הביע את התרגשותו מהמהלך בטוויטר) ידבב את באז "האמיתי" בהרפתקאתו החדשה. הסרט יצא לאקרנים ב-17.6.2022; הסרט השני שנחשף אתמול הוא "Turning Red", שעלילתו נשמעת קצת כמו פארודיה על סרטיה של החברה (סרט פיקטיבי מבית החברה על מוצרי משרד מדברים, שהופיע השנה ב-"Dash & Lily" של נטפליקס, קסם בעיניי במיוחד), אך עדיין מרשים בתעוזתו - דומי שי, זוכת האוסקר על סרטה הקצר והמקסים "באו", תביים את הסרט על נערה בת 13 בשם מיי, שמתמודדת עם כל מבוכות הגיל הקשה, אך בצורה ייחודית: היא הופכת לפנדה אדומה ענקית בכל פעם שהיא מתרגשת. "Turning Red" יצא לאקרנים ב-11.3.2022. עם זאת, גם פיקסאר מצטרפת ל-"שגעת הסטרימינג", ותציג ב-"דיסני פלוס"ב-2023 את הסדרה הראשונה שלה - "Win or Lose", שתעסוק במעין "ראשומון" במשחק בייסבול לילדים ; גם כוכבי עבר של החברה יבואו לתמוך בשירות: הכלב המתוק דאג מ-"Up" יזכה לתוכנית משלו עם "Dug Days" בסתיו הבא, ספידי מקווין וחברו המנג'ס מייטר יזנחו את המסך והגדול ויככבו ב-2022 בסדרה חדשה על אודות עולם "מכוניות", ו-"Pixar Popcorn" תיתן לדמויות אהובות - ממיגל ועד דורי - סרטונים קצרים שימשיכו את מסעם. אחרי עשור שהתרכז בעיקר בהמשכים ללהיטיה הגדולים, נראה ש-"פיקסאר" מצאה את האיזון המושלם - ההמשכים לסטרימינג, המקוריות למסך הגדול. 

  • דיסני - עכשיו לקטגוריה הכי פחות חשובה, איזה חברה בשם דיסני או משהו. ועכשיו צחוק בצד, אין ספק שדיסני עצמה קצת נבלעה בתוך כל רכישותיה בעשרים השנה האחרונות, אך היא עדיין מכונת להיטים ב-2020. בעוד שמחלקת האנימציה של החברה מחזירה את להיטיה (בדומה לפיקסאר) בצורת סדרות לסטרימינג - "Baymax" ,"Zootopia+", "Moana, The Series" ו-"Tiana" - מחלקת סרטיה המקוריים נדמית קצת מוזנחת. שלא תבינו לא נכון, יש תוצרים בפתח - "Encanto" הוא סרטם החדש של צמד ותיקי האולפן, ביירון הווארד וג'ארד בוש ("זוטרופוליס", "פלונטר", "בולט" ועוד...), אודות ילדה ברזילאית צעירה ממשפחת קוסמים שלוקה בכישוריה (ומזמרת משיריו החדשים של לין-מנואל מירנדה), ו-"Iwájú", סדרה חדשה שתביא את קסם הדיסני לניגריה - אך סרטם הקרוב ביותר, "Raya and the Last Dragon", שמהווה אבן דרך בייצוג האסייאתי באנימציה האמריקאית, קצת "נבגד" ע"י החברה וישלח לסטרימינג - במקביל ליציאתו המצומצת לבתי הקולנוע - במרץ הקרוב, בעוד שהיא נלחמת על הקרנתם של להיטיה העתידיים האחרים (לדוגמה "האלמנה השחורה") בבתי הקולנוע. נראה שעיקר תשומת הלב של דיסני ממוקד שוב בתוצריה הלייב-אקשן, עם המשכים ל-"מכושפת" (שיקרא "Disenchanted", ויחזיר את איימי אדאמס לתפקיד ג'יזל), "הוקוס פוקוס" ו-"הנזירות בלוז",  רימייקים ל-"שלושה גברים ותינוקת" (עם זאק אפרון במקום דנסון, סלק וגוטנברג), "12 במחיר 1", ועוד קצת קלאסיקות דיסני להריסה כגון "פינוקיו" (עם רוברט זמקיס בתור הבמאי וטום הנקס כג'פטו), "Peter Pan & Wendy" (עם דיוויד לווארי בתפקיד הבמאי - שעבד על אחד הרימייקים היחידים של דיסני ששווים משהו, "Pete's Dragon" - ויארה שאהידי וג'וד לאו כטינקרבל וקפטן הוק, בהתאמה), "Chip N’ Dale: Rescue Rangers" (בבימויו של עקיבא שאפר, ובכיכובו של שותפו לחבורת "The Lonely Island" אנדי סמברג כדייל ואיש השעה ג'ון מולייני כצ'יפ; עוד קומיקאי מעוטר שישתתף יהיה סת' רוגן), "החרב באבן" ו-"בת הים הקטנה", ששינוי צבע עורה של אריאל היווה שערורייה גדולה בקרב חוגי הימין מוקדם יותר השנה. גם רכישתה של "פוקס המאה ה-20" בשנה שעברה יוצאת לפועל, עם רימייק ל-"יומנו של חנון" (בפעם העשרים אלף, אך הפעם באנימציה), וסדרות המשך ל-"עידן הקרח" ו-"לילה מוטרף במוזיאון"





בזאת הסתיימו הפרטים היבשים, אך הדיון המעניין האמיתי רק החל: בצורה מאוד חלקלקה ומתחכמת, הסיטו דיסני את הדיון התקשורתי מהחלטתה של "וורנר ברוס" לשחרר את כל סרטיה לשנת 2021 גם בשירות הסטרימינג שלה - "HBO Max" - במקביל ליציאתם בקולנוע, אך הצליחו להימנע מלהסיט את האש המכוונת כלפי היריבה המושבעת ע"י רבים מתעשיית הקולנוע כלפי דיסני עצמה. איך? העכבר חכם - עם זגזוג בין התעקשות על יציאת חלק מסרטיהם בקולנוע ובין פיזור פרוייקטים חשובים ב-"דיסני פלוס"  בצורה בלעדית, החברה מחזקת את מעמדה בהוליווד - העצום כבר ככה - ומקרבת את החרדה מהפיכתה למונופול בעתיד הנראה לעין. יקומו הצקצקנים ויגידו, "מה מונפול?? תרגיעע, יש את נטפליקס ואמזון וכל אלה"... נכון מאוד, התחרות אכן קיימת, אך היא נחלשת משנה לשנה. בעוד ששני שירותי סטרימינג אלו נאבקים על IP  aka Intellectual property בעור שיניהם (עם הפקות במיליוני דולרים, כמו זו שמפתחת אמזון ביקום "שר הטבעות"), דיסני מתפנקת ביקומים מורחבים מזה שנים ומחזיקה בכיסה הקטן מיליארדי מעריצים, שיעשו כל מה שהיא תרצה - או יותר נכון, ישלמו כל מה שתרצה - בעבור עוד סצנת קרדיטים קטנה בכיכובם של ריי, דוקטור סטריינג' ופו הדוב יחדיו. "אפ אפ אפ, רוצים לדעת איך הסרט ה-35 במספר בסדרת 'ספיידרמן' מוביל לסרט ה-45 ב-'שומרי הגלקסיה'? בעבור רק 18 דולר בחודש, תוכלו להתעדכן על הכל בשירות הסטרימינג הייחודי שלנו, עם סרט הביניים - 'טום הולנד והצ'ק הגדול'" - זו טכניקת הפעולה של דיסני נכון לעכשיו. תוסיפו לכך עוד אלפי מכירות מרצ'נדייז על כל פיפס קטן, רכבת הרים על כל עונה של "המנדלוריאן" ותמלוגים על כל "Let It Go" שמושמע במסיבת יום הולדת של בת 5, והנה לכם - עולם לא רק ע"י מעצמות, אלא בעיקר ע"י תאגידי ענק - "גוגל", "פייסבוק" וכעת "דיסני". תזכרו איפה שמעתם את זה פעם ראשונה. 




אין תגובות: